Izglītība
Bērni skatās kā kalējs kaļ

No 28. marta līdz 1. aprīlim četrās Līvānu novada skolās tika organizēta Profesiju nedēļa, lai aktualizētu jautājumu par profesijas izvēli, lauztu stereotipus par dažādām profesijām un iepazītu vairāku profesionāļu ikdienu. Rudenī visā Latvijā norisinās Karjeras nedēļas aktivitātes, tomēr svarīgi par karjeras izvēli runāt vairāk, īpaši otrajā semestrī, kad 9. un 12. klasēm jau jāizvēlas savs nākotnes ceļš. Profesiju nedēļa tika īstenota pedagogam karjeras konsultantam (turpmāk tekstā – PKK) sadarbojoties ar skolu vadību, skolēnu pašpārvaldēm un atbildīgajiem skolotājiem.

Rožupes pamatskolā 28. martā visu klašu skolēni prezentēja priekšnesumus un stāstījumus par dažādām profesijām – automehāniķis, zobārsts, sētnieks, sporta un veselības skolotājs, logopēds, psihiatriskās klīnikas ārsts, profesionālā dienesta karavīrs, mežinženieris, ergoterapeits. 7.-9. klase plašāk iepazina mežinženiera profesijas aizkulises, klausoties skolas bijušā absolventa Ritvara Ancāna stāstījumā. Viņš ne tikai informēja skolēnus par profesijas plusiem un mīnusiem, bet arī dalījās pieredzē par studijām LLU un studentu dzīvi, kā arī parādīja dažādus profesijā nepieciešamus darba rīkus, piemēram, bīdmēru un Preslera svārpstu. Skolēniem bija iespēja uzzināt vairāk par mežiem un meža nozares lielo nozīmi Latvijas ekonomikā. No 29. marta līdz 1. aprīlim skolēni arī iejutās dažādu profesiju pārstāvju tēlos, nākot uz skolu atbilstošā apģērbā.

Jersikas pamatskolā 29. martā 1.- 6. klašu skolēni iepazina jūrnieka profesiju, tiekoties ar kuģa stūrmani Ēriku Uvarovu, kurš stāstīja par profesijai nepieciešamajām prasmēm un zināšanām, kā arī mācīja skolēniem siet jūrnieku mezglus. Skolēni atzina, ka tikšanās bijusi neparasta un aizraujoša, jo īstu jūrnieku nenākas bieži satikt dzīvē. 31. martā 1.-9. klašu skolēniem bija iespēja uzzināt arī par Valsts policijas kinoloģes darbu un redzēt darbībā apmācītu suni. Piektdien, 1. aprīlī katra klase prezentēja savu izpētīto profesiju un rādīja izveidotās kolāžas. Aktivitātē iesaistījās arī pirmsskolas grupiņa, kura bija pamatīgi izpētījusi ugunsdzēsēja–glābēja profesiju, un zināja nosaukt gan nepieciešamos darba instrumentus, gan raksturot šo profesionāļu darbu. Toties 1. – 9. klase izpētīja šādas profesijas: ārsts, frizieris, autovadītājs jeb šoferis, jūrnieks, karavīrs, nekustamā īpašuma aģents, pirtnieks, biologs, veterinārārsts. No skolēnu kolāžām tika izveidota izstāde.

Līvānu 2. vidusskolā 1.-4. klase Profesiju nedēļai sāka gatavoties jau laicīgi. 24. martā skolēni kopā ar audzinātājām un PKK noskatījās video par profesijām un pēc tam veidoja kolāžas. Skolēni pētīja tādas profesijas kā ārsts, pārdevējs, autovadītājs un kalējs. 5.-9. klašu skolēni pievērsās krietni neparastākām profesijām, un veidoja kolāžas par kosmosa gida, sapņu tirgotāja, šokolādes garšotāja, Parmezāna siera klausītāja, taksodermista un fleivorista profesijām. Uzminiet nu, kas šie ir par profesionāļiem? 12. klase šoreiz iejutās pasākuma organizatoru lomā. 31. martā tika atklāta skolēnu veidoto kolāžu izstāde, bet 1. aprīlī 4. klase devās uz kalēja darbnīcu SIA “Metālfabrika Nr. 1” pie Valērija Konstantinova, kurš skolēniem atklāja kalēja profesijai raksturīgo un ļāva izmēģināt metāla kalšanu savām rokām.

Jaunsilavas pamatskolā visas nedēļas garumā tika pētītas dažādu profesiju aizkulises un bija dzirdams kā skolēni cītīgi gatavojas, veidojot dažādus aizraujošus priekšnesumus, kurus demonstrēja piektdien, 1. aprīlī, skolas aktu zālē ar saukli “Uzmini nu?!”. Katra klase atveidoja kādas profesijas pārstāvjus, citiem bija jāuzmin. Visgrūtāk priekšnesumu skatītājiem veicās ar ainavu arhitekta profesijas atminēšanu. Skolēni bija izpētījuši arī citas profesijas: frizieris, policists, zobārsts, pavārs, aktieris, bibliotekārs, tiesnesis un kosmetologs.

No skolēnu atsauksmēm par pasākumu:

“Uzzināju vairāk par meža nozari, un īsi un konkrēti par dažādām noteiktām profesijām.”

“Sapratu, kur vajag mācīties, lai strādātu dažādās profesijās.”

 “Uzzināju, kas ir ergoterapeits.”

“Sapratu, kas ir biologs.”

“Uzzināju, ka daudzas profesijas nav tik vienkāršas kā izskatās.”

“Man patika kā klases bija sagatavojušas priekšnesumus.”

Liels paldies par sadarbību skolu vadībai, pašpārvaldēm, skolotājiem, un liels paldies par darbu klasēm un klašu audzinātājiem!