Ināra Bojāre,
Līvānu 2. vidusskolas bibliotekāre
Vairākus gadus Līvānu 2.vidusskola ir aktīva konstruēšanas sacensību “Makaronu tilti” dalībniece un godalgotu vietu ieguvēja. Tai pašā laikā Rīgas Tehniskā universitāte (RTU) jau piekto gadu rīko sacensības “Papīra tilti””. Sacensību nolikums paredz, ka divu stundu laikā jāuzbūvē tilts no 50 A4 formāta lapām un diviem zīmuļiem līmes. Tiltus vērtē ievietojot slogošanas aparātā un novērojot to izturēto slodzi. Par uzvarētāju tiek atzīts tas tilts, kurš iztur vislielāko slodzi. Šīs sacensības pierāda, ka papīra tilts spēj izturēt slodzi virs 100 kg.
Līvānu 2.vidusskolas fizikas skolotāja un 5.b klases audzinātāja Taisija Grabļevska nolēma izmantot savu pieredzi makaronu tiltu būvēšanā un iesaistīt skolēnus papīra tiltu konstruēšanā. Vispirms viņa pati uzbūvēja tādu tiltu. Tad viņa piedāvāja saviem skolēniem sākt gatavoties tāda veida konstruēšanas sacensībām. Skolēniem radās daudz jautājumu un viņiem noderēja skolotājas zināšanas. Tika apspriestas tiltu stiprākās konstrukcijas un aplūkotas dažādu tiltu fotogrāfijas.
Radās ideja sarīkot sacensības skolā. Tā tika īstenota 22.janvārī, sarīkojot sacensības 5. – 9. klašu skolēniem papīra tiltu pētīšanā un konstruēšanā. Tajās piedalījās komandas divu cilvēku sastāvā. Kopā piedalījās septiņas komandas, kuras ar skolotājas palīdzību uztaisīja deviņus tiltus. Visaktīvākie bija 5. klašu skolēni.
Tilti tika konstruēti no 25 rakstāmpapīra lapām. Tiltu slogošanai tika izmantots spainis ar kravu, kas tika piestiprināts tiltam. Spainī tika ievietotas sāls pakas un atsvari. Tiltu slogošanas brīdis bija visaizraujošākais visā sacensību gaitā.
Rezultāti pārsteidza gan skolotāju, gan skolēnus. Minimālā slodzes izturība bija 9 kg, bet visstiprākais izrādījās 5.b klases skolnieces Valērijas Ņikitinas būvētais tilts. Tas izturēja 25 kg slodzi un netika salauzts. 2.vietā 5.a klases skolēns Dainis Vaganovs. Viņa tilts izturēja 15 kg slodzi. 3. vietā 7.klases skolēni Davids Baiks un Oļegs Djačoks.
Konkursa gaitā skolēni mācījās konstruēt tiltus, apguva inženierzināšanas, izpētot slodzes sadalījumu uz konstrukciju, un attīstīja precizitāti darba veikšanai.
Attēlā: Līvānu 2.vidusskolas skolēnu konstruētie papīra tilti