Izglītība
Skolas soma logo

Šajā mācību gadā iniciatīvas „Latvijas skolas soma” aktivitātes Jaunsilavas pamatskolā aizritējušas neierastā formātā. Kultūrizglītības programmas ietvaros  aktīvi izmantojām filmu, izrāžu, koncertlekciju un muzejpedagoģisko programmu piedāvājumu tiešsaistes un digitālā veidā.

Aprīļa sākumā 1., 2. un 5.klašu skolēniem tika piedāvāta SIA “Dzīvā skaņa” tiešsaistes koncertlekcija “Sprādziens mūzikā”. Skolēni ne tikai izlasīja mācību grāmatās, bet savām acīm redzēja un ausīm dzirdēja patiešām „sprādzienu” 100 gadu garumā! Viņi saprata, ka zināšanas var nostiprināt, papildināt un iegūt jaunas skatoties, klausoties, praktiski darbojoties līdzi mūziķiem. Jebkuras darbošanās pamatā ir radošums un uzņēmība, atbildība un ieinteresētība, un visi koncertlekcijā iesaistītie cilvēki to uzskatāmi pierādīja, iedrošinot un motivējot meklēt jaunu informāciju pašiem tieši par to jautājumu, kurš visvairāk ieinteresēja. Skolēni saprata, ka mūzika nepastāv viena pati, tā cieši saistās ar daudzām jomām un kompetencēm. Pateicoties pavasarīgajiem laika apstākļiem un atvērtajiem nodarbības vadītājiem, pozitīvu emociju un saules gaismas pieliets bija 40 minūšu „Sprādziens mūzikā”.

Savukārt 4.klases skolēni izmantoja vēl vienu SIA “Dzīvā skaņa” piedāvājumu – koncertlekciju “Imantam Kalniņam - 80”. Koncertlekcijā skanēja gan Imanta Kalniņa populārākās dziesmas, gan teātra mūzika, gan klasiskā mūzika. Starp muzikālajiem priekšnesumiem bija iekļauti izzinoši stāstījumi par Imanta Kalniņa dzīves gājumu, par viņa personību un nozīmīgo lomu Latvijas kultūras un Latvijas neatkarības atgūšanas kontekstā.

6. un 7.klašu skolēnus vairāk ieinteresēja SIA “Dzīvā skaņa” koncertlekcija “Kino mūzikas vēsture”. Dziedātājs Mikus Abaroniņš kopā ar multiinstrumentālisti Artu Abaroniņu digitālā formātā piedāvāja nodarbību, kurā skolēni uzzināja, kā veidojies kino un kā mūzika palīdzējusi šim žanram attīstīties. Koncertlekcijā bija iespēja iepazīt spilgtākos momentus no mēmā kino un pirmajām krāsainajām filmām līdz mūsdienu kino tehnoloģijām. Lekciju papildināja mūzika no dažādu žanru filmām: zinātniskās fantāzijas, piedzīvojumu filmām, drāmām un multfilmām. Īpaša uzmanība tika veltīta Latvijas kino mūzikas šedevriem. Pēc koncertlekcijas noskatīšanās mācību stundās tika runāts par dzejas un mūzikas kopīgo emocionālo spēku, ko kino veidotāji apzināti un talantīgi izmanto, lai virzītu stāsta sižetu un izceltu kinodarba emocionālo pusi.

Aprīļa beigās 2. un 6.klašu skolēni piedalījās Paula Stradiņa Medicīnas vēstures muzeja piedāvātajā tiešsaistes attālinātajā nodarbībā “Maskas medicīnā”. Šis temats šobrīd ir īpaši aktuāls, jo sejas maska pašreizējā Covid – 19 pandēmijas laikā ir kļuvusi par mūsu ikdienas neatņemamu sastāvdaļu. Nodarbības laikā skolēni uzzināja, kādas izskatījās ārstu maskas senatnē un kādam nolūkam  ārsti tās lietoja. Izrādījās, ka maskas funkcijas bijušas visai atšķirīgas no mūsdienās ierastā lietošanas veida. Skolēniem veidojās izpratne par to, kāpēc seno ārstu masku dizains bija tik neparasts. Vienlaikus tika uzsvērta arī zinātnes loma medicīnas vēsturē, dažādu kultūru masku īpatnības Eiropā, Šrilankā un Āfrikā. Nodarbības beigās, izmantojot piedāvāto videopamācību, katrs skolēns varēja izveidot savu sejas masku, kuru varbūt nevar izmantot, kā sejas masku tradicionālajā izpratnē, bet skolēniem radās priekšstats par maskas veidošanas principiem.

2., 6., 8. un 9.klašu skolēni piedalījās tiešsaistes muzejpedagoģiskajā nodarbībā “Mana Latvija”. Pirms nodarbības tika pārrunāts par Latvijas Valsts simboliku un vēsturiskajiem notikumiem, kas saistīti ar 1918. gada 18. novembri un 1990. gada 4. maiju – diviem nozīmīgākajiem datumiem Latvijas valsts vēsturē. Muzejpedagoģiskās nodarbības laikā skolēni interaktīvā veidā papildināja savas zināšanas par Latvijas vēsturi un Latvijas vēsturē nozīmīgiem datumiem, guva priekšstatu par Latvijas proklamēšanas un tās neatkarības atjaunošanas apstākļiem, kā arī uzzināja par personībām, kas bijušas vēsturisko notikumu centrā. Laikmeta noskaņas palīdzēja izprast vēsturiskās fotogrāfijas, Latvijas Valsts apbalvojumi un citi muzeja krājuma priekšmeti, kurus nodarbības vadītāja demonstrēja tiešsaistē, mudinot izturēties ar cieņu pret Latvijas valsti un tās simboliem.

3.klases skolēni SIA “Dzīvā skaņa” digitālo koncertlekciju “Atmodas dziesmas. Dziesmotā Latvija” klausījās klases stundā, gatavojoties Latvijas Republikas neatkarības atjaunošanas svētkiem. Skolēni ar interesi klausījās dziesmoto stāstu par mūsu skaisto dzimteni Latviju, par Latvijas Trešo atmodu – Dziesmoto revolūciju un Latvijas neatkarības atjaunošanu. Ieguva zināšanas un izpratni par vienu no nozīmīgākajiem Latvijas vēstures notikumiem un mūzikas vienojošo lomu vēsturiskajos notikumos. Programmā tika iekļautas nozīmīgākās un simboliskākās Atmodas laika dziesmas, kas savijās kopā ar stāstu par to, kā notika Latvijas neatkarības atgūšana. Interaktīvā programma deva iespēju skolēniem gan iespēju uzzināt jaunus vēstures faktus, parādīt savu erudīciju un kopā uzdziedāt.

Tiešsaistes muzejpedagoģiskajā nodarbībā “Iluzionisma teātris un muzejs MYSTERO” piedalījās 8.klases skolēni. Nodarbības laikā skolēnus burvju mākslinieki Dace un Enrico Pecoli (Pezzoli) iepazīstināja ar burvju skatuves mākslas noslēpumiem un šīs jomas attīstības vēsturi Latvijā un pasaulē. Skolēni izzināja oriģinālās iluzionisma skatuves mākslas žanru daudzveidību un izteiksmes līdzekļus, kāds bija pirmais populārākais burvju triks pasaulē, redzēja dažādu triku demonstrējumus. Virtuālas ekskursijas laikā skolēniem būs iespēja izstaigāt maģisko Iluzionisma muzeju, – teātri divos stāvos, kā arī pašiem apgūt dažādus trikus.

8. un 9.klašu skolēni YouTube kanālā noskatījās tiešsaistes Goda teātra izrādi “#bezfiltra”. Izrāde apvienoja tādas mūsdienu aktuālitātes kā dejas TikTok, satura veidošanu YouTube kanālam, kā arī bezatkrituma dzīvesveida tendences. Izrādē tika mēģināts runāt par draudzību, kuru pārbauda atšķirīgie uzskati, dzīves pieredze un statuss sabiedrībā. Atsauksmes par redzēto izrādi bija ļoti dažādas, bieži vien arī negatīvas.

1.-9.klašu skolēniem tika piedāvāta tiešsaistes koncertlekcija “Santehniķi”. Interesantā un dažāda vecumposma auditorijai pieejamā veidā skolēni tika iepazīstināti ar dueta “Santehniķi” radošo darbību. Viņi iepzina, redzēja un dzirdēja klātienē, kāds ir dueta izveidotais mūzikas instruments, kuru autori nosaukuši par TRUBAFONU. Īsfilmā grupas “Santehniķi” puiši stāstīja par savām skolas gaitām, pirmo muzicēšanas pieredzi, “ātrajām” idejām doties turnejā pa Eiropu ar savu muzikālo pārsteigumu. Skolēni uzzināja, kā duets nonācis pie tā, ka ar čībām un caurulēm var radīt skaņu. Stāstus papildināja muzikālie priekšnesumi. Pēc tiešsaistes īsfilmas noskatīšanās skolēni atzina, ka labprāt klausītos grupas priekšnesumus arī klātienē. Skolēniem bija iespēja izpildīt testu, kurā tika iekļauti dažādi jautājumi par filmu. Tie, kas testu izpildīja 100% pareizi, varēja piedalīties izlozē un iegūt balvu – personalizēto džemperi  komplektā ar grupas “Santehniķi” autogrāfiem. Tas radīja interesi un motivēja klausīties lekciju uzmanīgi.

Mācību gada izskaņā sākumskolēniem tika piedāvāta biedrības “Kinopunkts” latviešu animācijas filmu programma “Zelta pavasaris”. Filmu programmā tika iekļautas Animācijas brigādes leļļu filmiņas “Grieķijas dārgumi”, “Rezgalības 2” un “Putnubūris”, studijas Atom Art filma “Pavasaris Vārnu ielā”, kā arī studijas Rija filma “Hugo un viņa neticamie piedzīvojumi”. Atgriezeniskā saite pēc filmu programmas noskatīšanās izgaismoja galvenās atziņas: 1) Mēs ikviens esam dabas draugs; 2) Darba tikuma nozīmē ikdienas dzīvē un sadzīvē; 3) Pavasaris – dabas atmoda dzīvnieku un cilvēku dzīvē; 4) Drauga plecs – atbalsts priekos un bēdās.

Iniciatīvas “Latvijas skolas soma” digitālais kultūtas norišu piedāvājums attālinātās mācīšanās laikā palīdzēja dažādot mācību procesu un interaktīvā veidā attīstīt skolēnu kultūras izpratni, stiprināt pilsoniskuma, valstiskās piederības apziņu un nacionālo identitāti.