Izglītība

Ināra Bojāre,

Līvānu 2. viduskolas bibliotekāre

 

Tuvojoties Starptautiskajai bērnu grāmatu dienai –  2. aprīlim, notika Baltijas valstu literatūras nedēļa, kas tika veltīta Latvijas un Lietuvas simtgadei. Projekta ietvaros no 26. līdz 30. martam to organizēja Jonavas rajona Žeimju skolas-daudzfunkciju centra bibliotekāre Edita Gerulaitiene. Projekta mērķis – veicināt Lietuvas un Latvijas literatūras lasīšanu kaimiņvalstī. Projekts norisinās otro gadu, un šogad tajā iesaistījās arī Līvānu 2. vidusskolas skolēni, lasot lietuviešu bērnu literatūru.

Baltijas valstu literatūras nedēļas dalībniekus sveica Lietuvas  Republikas vēstnieks Latvijas Republikā Artūrs Žurausks. Viņš saka, ka latviešu un lietuviešu grāmatu lasīšana palīdzēs mums iepazīt un saprast vienam otru, un vairos draudzību valstu starpā. Pasaulē ir saglabājušās tikai divas baltu valodas, bet runāšana un rakstīšana tajās vairos tautu dzīvotspēju.

Skolas bibliotekāre Ināra Bojāre ar šo projektu iepazīstināja 4.a un 6.klasi. Viņa pastāstīja par Lietuvu kā Eiropas Savienības valsti ar tai raksturīgajām tradīcijām un nacionālajiem ēdieniem. 4.a klases meitenes aktīvi iesaistījās K. Kasparaviča grāmatas “Pazudusī glezna” lasīšanā. Izrādījās, ka aiz šī bērnu detektīva slēpjas daudz izzinoša materiāla par suņu un kaķu šķirnēm, par Indijas okeāna valstīm, bet galvenais – par mākslu.

Grāmatas ideju autors, kurš ir arī mākslinieks un savu grāmatu ilustrators, ir paņēmis no Paula Potera gleznas “Sargsuns”. Skolēnus uzreiz piesaistīja gleznas autora uzvārds, kas asociējās ar viņu mīļāko grāmatas varoni Hariju Poteru.

Tomēr no grāmatas uzzinām daudz vairāk, jo tekstā ir arī paskaidrots, ko un ar kādiem gleznošanas paņēmieniem mums no tālā 17.gadsimta vēsta slavenais holandiešu animālists. Pēc sarunas ar bibliotekāri vēl atlika tikai pats interesantākais – izlasīt pašu grāmatu un uzrakstīt atsauksmi par grāmatu projekta organizatoriem.

4.a klasē mācās arī citi ieinteresēti lasītāji. Pirms pavasara brīvlaika visa klase bija iesaistījusies S.Maršaka ludziņas bērniem “Petruška” dramatizējumā. Šo lugu skolēni apguva literatūras stundā, un tā viņus tā aizrāva, ka klases audzinātāja Svetlana Možajeva saskatīja iespēju to iestudēt. Vajadzēja tikai dažus mēģinājumus un asprātīgus tērpus, lai uz skatuves jautri darbotos Petruška Anastasijas Ļeščevas tēlojumā, viņa vecāki (Karina Mironova un Rinats Cišs) un pārējie lugas varoņi.

Pārsteidzoša bija skolēnu iejušanās savās lomā, perfektas teksta zināšanas un interesants muzikālais noformējums. Iestudējums patika pašiem bērniem un viņu skatītājiem –  1.un 4.b klasei, kuriem S.Možajeva pastāstīja par lugas autoru un aicināja lasīt viņa grāmatas.

Tuvojoties Lieldienām, darbam latviešu literatūras stundā 6.klasē latviešu valodas un literatūras skolotāja un šīs klases audzinātāja Gunta Pauniņa izvēlējās K.Kasparaviča stāstu “Olas” no grāmatas “Par šo un to”. Pēc stāsta noklausīšanās skolotājas ļoti izteiksmīgajā lasījumā skolēni noskaidroja nepazīstamos vārdus, atzīmēja darbību secību un zīmēja komiksus.

Pie katra komiksa strādāja divi skolēni. Tas palīdzēja atcerēties stāsta detaļas, lika  saskaņot darbību  un veidot vienotu zīmējuma stilu. Vislabāk tas padevās Milēnai Kaštaļjanai un Ņikitam Bondarevam. Pārī Karolīna Ivanova un Oļegs Djačoks, Karolīna labāk bija iegaumējusi stāsta sižetu, bet Oļegs izrādījās prasmīgāks tā atveidotājs uz papīra.

Skolotājas G.Pauniņas audzēknis Adrians Bogdanovs no 4.b klases ir atzīts daiļlasītājs ne tikai skolā. Viņš tika izvirzīts uz Skolēnu skatuves runas un mazo formu uzvedumu konkursa 2.kārtu Jēkabpilī, kur ieguva II pakāpes diplomu. Adrians ir arī skolas vokālā ansambļa dalībnieks. Brīvajā laikā viņam patīk spēlēties ar draugiem, zīmēt dabu un lasīt fantastikas grāmatas.

Latviešu valodas un literatūras skolotāja Līga Andersone Dangoles Kandrotienes grāmatā “Skapja stāsti” saskatīja turpinājumu mantu meklēšanas spēlei, kas tika organizēta pēc A.Lindgrēnes grāmatas “Pepija Garzeķe”  motīviem. Viņa skolēniem sagatavoja pirmslasīšanas uzdevumu – prognozēšanu.

Vispirms L.Andersone pastāstīja par rakstnieci D.Kandrotieni, viņas grāmatu un tās galveno varoni – Emīliju. Skolēni prognozēja, kāda varētu izskatīties šī meitene un kādas ir viņas rakstura īpašības. Tālāk tika noskaidrots, ka Emīlijai ir ģimene un viņa dzīvo mājā. Skolotājai lasot mājas aprakstu, skolēni uzrakstīja saklausīto un ar krāsainiem zīmuļiem atzīmēja pareizās atbildes.

Noslēpumainākā vieta mājā bija bēniņi, kur atradās skapis. Skolotāja jautāja, kas varētu atrasties šajā skapī un kāpēc tas Emīliju tā ieinteresēja. Izrādījās, ka skapī atrodas ne tikai dažādas lietas, ko skolēni atzīmēja zīmējumā, bet tas prot arī runāt un tam ir sakrājies daudz interesantu stāstu.

Stundas beigās skolēni prognozēja, ko skapis varētu pastāstīt, un salīdzināja savus pieņēmumus ar grāmatas saturu. No tā tika izvēlēts stāsts, par kuru tiks runāts nākošajā stundā. Tādā veidā iesaistīšanās Baltijas valstu literatūras nedēļā veicināja skolēnu klausīšanās, runāšanas, rakstīšanas, domāšanas un sadarbības prasmi.

4.a klases aktīvākās lasītājas

A. Bogdanovs, 4.b klase

Komiksu zīmēšana 6.klasē

Lietuviešu bērnu literatūras stunda 5. klasē

Skolotāja L. Andersone iepazīstina ar D. Kandrotienes daiļradi