Aktualitātes
Iela rudeņi, kas nesen noasfaltēta

26. oktobrī attālināti videokonferences formā notika Līvānu novada domes apvienoto komiteju sēde. Tā tika sasaukta, lai pārrunātu aktuālos jautājumus par Ubaglīča mikrorajona ielu pārbūves projekta virzības gaitu un jautājumiem, ko savā iesniegumā pašvaldībai norādījuši Ubaglīča iedzīvotāji.

Sēdē piedalījās domes deputāti, pašvaldības vadība un atbildīgie speciālisti, darbu būvuzraugs, būvuzņēmuma pārstāvis no pilnsabiedrības “VM VB” un Ubaglīča mikrorajona iedzīvotāju pārstāvis.

Par bruģētajām nobrauktuvēm

Iedzīvotāji norāda, ka vairākām bruģētajām nobrauktuvēm ir izveidojušies iesēdumi, vietām nav aizpildītas spraugas starp bruģakmeņiem, bet atsevišķas nobrauktuves nav nobruģētas.

Gan būvuzraugs, gan pats būvuzņēmējs atzīst esošās problēmas ar nobrauktuvēm. Būtiskākās esot 3. kārtas ielās (Dubnas iela, Līču iela, Draudzības iela, Alejas iela, Puķu iela, Jaunā iela). 2. kārtas ielās (Vidzemes iela, Uzvaras iela, Brīvības iela, Mazā Strazdu iela u.c. ielas) situācija ir daudz labāka, jo tur darbi rit ātri, labi un kvalitatīvi, un praktiski nav būtisku sūdzību par nobrauktuvēm.

Pašvaldības speciālisti un būvuzraugs regulāri apseko objektu. Visi defekti ir fiksēti, sastādīti akti, noteikti to novēršanas termiņi. Pašvaldība vairākkārt ir vērsusies pie ģenerāluzņēmēja, lai rastu risinājumu defektu novēršanai.

Būvuzņēmuma pārstāvis atzina, ka nekvalitatīvi veiktie darbi no pasūtītāja un būvuzrauga puses netiek pieņemti un, protams, nav arī apmaksāti. Pastiprināti pašlaik tiek strādāts 2. kārtas ielās, bet arī 3. kārtas ielās darbi pakāpeniski tiks pabeigti un defekti novērsti.

Par grāvjiem

Iedzīvotāji pauduši viedokli par grāvju dziļumu Draudzības, Dubnas, Līču un Alejas ielās, kas radot bīstamas situācijas, mainoties automašīnām un braucot sliktos laika apstākļos.

Risinājums gruntsūdeņu un lietus ūdeņu novadīšanai izmantot grāvju sistēmu ir ievērojami lētāks nekā ierīkojot slēgtā tipa lietus ūdens kanalizācijas novadi. Kā informēja būvuzņēmuma pārstāvis, slēgtā tipa lietus ūdens kanalizācijas novades sistēmas izbūve sadārdzinātu projektu par vairāk kā miljons eiro. Ņemot vērā ierobežoto finansējumu, tika izraudzīts lētākais risinājums. Arī šis ir atbilstošs risinājums, jo šādus projektus ievieš arī citās pilsētās, kur grāvju sistēmas darbojas labi.  Protams, abiem risinājumiem ir arī savi plusi un mīnusi. Viens no konkrētās izvēles plusiem ir tas, ka ziemās ir, kur likt sniegu, kā rezultātā nesašaurinās ielu braucamā daļa, bet mīnuss ir tas, ka grāvjus ir grūtāk apkopt.

Arī būvuzraugs uzsvēra, ka ūdens atvade ir viens no būtiskākajiem jautājumiem. To katram objektam izprojektē projektētājs, ņemot vērā attiecīgo darba uzdevumu. Grāvji ir nepieciešami, lai nebojātu ielas segas konstrukciju, novadot ūdeni no visas ielas segas konstrukcijas. Ja grāvju nebūs, ūdens filtrēsies gar nomali segas konstrukcijā un pavājinās tās nestspēju, sāks plaisāt asfalta segums. Ūdens atvade ir ļoti nepieciešama, un grāvji ir lētākais risinājums.

Lai novērstu avārijas situācijas, tiek pieļauts, ka uz atsevišķām Ubaglīča mikrorajona ielām pēc projekta realizācijas varētu tikt ieviesta vienvirziena kustība. Šādi risinājumi ir jau citviet pilsētā (Daugavpils ielā, Smilšu ielā), kur iedzīvotāji pie tā jau ir pieraduši. Turklāt pēc ielu pārbūves visā Ubaglīča mikrorajonā būs noteikta dzīvojamā zona ar ierobežotu braukšanas ātrumu, līdz ar to arī avārijas situāciju iespējamība tiks mazināta.

Pašlaik spēkā esošie saistošie noteikumi paredz, ka privātīpašumu priekšā grāvji jāpļauj īpašniekam. Tomēr atsevišķos gadījumos, kad cilvēks to nespēj izdarīt veselības stāvokļa vai vecuma dēļ, attiecīgais jautājums pašvaldībai būs jārisina. Tāpēc pie šī jautājuma plānots atgriezties, kad būvdarbi tuvosies noslēgumam, jo līdz tam brīdim par būvobjektu ir atbildīgs būvuzņēmējs.

Par ielu apgaismojumu

Iedzīvotāji norāda, ka ielu apgaismojums bieži deg nevienmērīgi (raustās), dažkārt naktīs neieslēdzas.

Šobrīd Ubaglīča mikrorajonā apgaismojums izbūvēts tikai daļēji, jo no divām sadalnēm ir izbūvēta tikai viena, un apgaismojums gandrīz pilnībā pieslēgts tikai 3.kārtas ielās. Tā kā norisinās būvniecības process, ir iespējamas tehniskas problēmas ar apgaismojumu. Lai meklētu un novērstu problēmu, būvnieks parasti uz noteiktu laiku atslēdz kādu atzaru. Pašlaik par apgaismojumu atbild būvnieks, bet par tā vadību – cikos tas ieslēdzas un cikos izslēdzas - atbild pašvaldība. Atbildību par apgaismojumu pašvaldība pārņems, kad objekts būs nodots ekspluatācijā.

 Sadales tīkls, veicot savus darbus, demontēja vecās gaisvadu līnijas un apgaismojuma stabus. Tehniski nav iespējams nodrošināt pagaidu apgaismojumu pie noņemtām gaisvadu līnijām. Vienīgais risinājums ir jaunās līnijas, tāpēc tās jācenšas izbūvēt pēc iespējas ātrāk.

Būvnieku pārstāvis norādīja, ka pēdējās nedēļās par ielu apgaismojumu nav saņemtas sūdzības. Viņš informēja, ka šobrīd Vidzemes, Uzvaras, Brīvības ielās ir saliktas balstu pamatnes, atsevišķos posmos jāuzstāda apgaismes stabi, jāuzstāda konsoles, jau iegādāti arī gaismekļi. No pašvaldības ir primārs norādījums, ka nepieciešams izbūvēt apgaismojumu Siguldas ielā, lai veiktu pieslēgumu tālāk esošajiem tīkliem. Tas nodrošinās elektrības padevi arī Dzirnavu ielā, kas ir saistīta ar Siguldas ielas atzaru. To būvnieks plāno darīt kopā ar ierakumu darbiem 1.kārtas ielās (Siguldas un Kr. Valdemāra ielas). Lai gan 1. kārtas ielās darbi šogad nebija plānoti, būvnieks tos jau ir uzsācis. Atgādinām, ka termini “1., 2. un 3. kārtas ielas” nenosaka secību, kādā darbus plānots veikt.

Par uzklātā asfalta kvalitāti

Iedzīvotājus satrauc jautājums par uzklātā asfalta kvalitāti, kas, atbilstoši ekspertu slēdzienam, atsevišķās ielās nav atbilstoša ceļu specifikācijās un projektā noteiktajiem rādītājiem.

Ir vairākas ielas, kur visi asfaltbetona seguma rādītāji ir atbilstoši ceļu specifikācijām un būvniecības projektam, tomēr ir ielas, kur šie radītāji neatbilst. Jautājums ir par porainības koeficientu, kurš ir ļoti būtisks Latvijas klimatiskajos apstākļos, jo parāda asfalta spēju porām piesātināties ar ūdeni.

Atbilstoši veiktajai ekspertīzei šis rādītājs neatbilst vairākās ielās. Par šo problēmu pašvaldības pārstāvji ir runājuši un diskutējuši ar būvnieku arī iknedēļas sanāksmēs, kas notiek katru otrdienu.

Izvērtējot visus apstākļus, asfalts, kurš neatbilst projektā noteiktajiem rādītājiem, tiks nomainīts. Būvnieks šos darbus veiks nākamajā gadā, jo pašlaik laika apstākļi tam nav piemēroti. Pašvaldība šos darbus nav apmaksājusi un apmaksās tikai tad, kad tiks uzlikts atbilstošs asfalts un paņemtajiem paraugiem būs atbilstošs rezultāts.

Būvdarbu būvuzraugs norādīja, ka būvuzņēmējs tika aicināts pievērst uzmanību asfalta receptei, asfalta maisījumam, veikt izmaiņas, lai turpmāk novērstu šādas problēmas, kas arī tika izdarīts. Veiktas izmaiņas asfalta receptē (ir izmainīta bitumena koncentrācija, tas ir mazliet šķidrāks un poras vairāk aizlej) un ir mainījusies sablīvēšanas tehnoloģija – nomainīts veltņu komplekts. Izbūvētajā izmēģinājuma posmā Līču ielā tika noņemti paraugi, notestēti un veiktas laboratoriskās analīzes, kas uzrādīja labus rezultātus. Arī turpmāk, lai kontrolētu kvalitāti, jaunieklātajam asfaltam tiks veiktas nepieciešamās ekspertīzes, kā to nosaka normatīvie akti.

Par darbu izpildes termiņiem

Būvuzņēmēja pārstāvis norādīja, ka būvniecības līgums ir četru gadu projekts. Pasūtītājs (pašvaldība), slēdzot lūgumu, nezināja, vai 1. un 2. kārtas ielu pārbūvei būs pieejams valsts kases aizņēmums. Sākotnēji bija paredzēts veikt darbus tikai vienā projekta kārtā, finansējot to no pašvaldības pamatbudžeta un 4 gadu laikā projektu ieviešot. Tagad, kad piešķirts valsts kredīts visa projekta realizācijai, būvnieks cenšas šo grafiku saplānot līdz nākamā gada beigām, tas ir - darbu izpildes termiņu samazinot uz pusi. Būvnieks uz šo brīdi ir paveicis pat lielāku darbu apjomu, nekā paredz līgums.

Lai pārrunātu darbu virzību, konstatētās problēmas un citus ar projekta virzību saistītos jautājumus, katru otrdienu būvobjektā tiek rīkotas būvsapulces, kurās piedalās pašvaldības vadība un atbildīgie darbinieki, būvuzraugs un būvuzņēmēja pārstāvji. Arī ar iedzīvotājiem tika rīkotas vairākas sapulces, lai uz vietas pārrunātu jautājumus par grāvjiem, nobrauktuvēm un citiem ar būvdarbiem saistītiem jautājumiem.

Pašvaldība izprot iedzīvotāju grūtības un neērtības, bet cer uz izpratni un pacietību, jo darbu rezultātā mikrorajonā tiks atjaunots ielu segums, izbūvēts moderns LED ielu apgaismojums un uzlabota lietus ūdens novadīšana, kas neappludinās iedzīvotāju īpašumus. Tas viss tiks paveikts ātrākā laika periodā, nekā sākotnēji plānots.