Uz daudziem grants ceļiem noteikti transporta masas ierobežojumi
Šķīdoņa dēļ daudzos grants autoceļu posmos visā valstī ir ieviesti transporta masas ierobežojumi. Tādi noteikti arī 74 pašvaldības autoceļu posmos Līvānu novadā. Ar 18.februāri uz šķīdoņa laiku nolemts slēgt kustību transportam, kura kopējā masa ir lielāka par 3,5, piecām, vai septiņām tonnām – atkarībā no ceļa tehniskā stāvokļa. Arī uz valsts autoceļiem tiek ieviesti ierobežojumi, liedzot pa konkrētiem ceļu posmiem pārvietoties autotransportam, kas smagāks par 10 tonnām. Tā kā aizliegums izmantot konkrētus ceļu posmus visvairāk attiecas uz traktortehniku un smagajām automašīnām, vislielāko ietekmi ik reizi izjūt uzņēmēji. To vidū arī SIA “Rudzāts”, kas nodarbojas ar šķirnes gaļas liellopu audzēšanu. Fermas atrodas blakus autoceļam, uz kura regulāri tiek ieviesti transporta masas ierobežojumi.
“Tā kā fermas atrodas atsevišķi no mūsu mītnes vietas, mums ir jābrauc ar traktoriem un kaut kas jāaizved, tie ir galvenie darbi,” skaidro SIA “Rudzāts” valdes loceklis Mārtiņš Kaugars. “Katru gadu saskaramies ar transporta ierobežojumiem, arī tagad, tāpēc mēs sala brīžos esam izdarījuši visu iespējamo, kas bija mūsu spēkos, lai novērstu braukšanu šajā brīdī. Es domāju, ka risinājums ir ceļu būves jautājums. Ir jāieplāno atbilstoša nestspēja, jo lielākā daļa ceļu nav paredzēta smagajai tehnikai. Braucot gar mūsu fermām vēl uz priekšu, tur ir grants karjers. Viņi šobrīd vispār nevar strādāt. Tāpat jādomā par ceļu virskārtas būvi.”
“Latvijas Valsts ceļu” būvdarbu iepirkumu plānā šobrīd ir iekļauti 27 vietējo autoceļu posmi, ko plānots remontēt. To vidū ir arī fermām blakus esošais autoceļš Rožupe – Rudzāti – Varakļāni, bet atjaunot plānots tikai atsevišķu posmu, kas neved gar fermām.
Arī Līvānu novada pašvaldība iecerējusi vairāku autoceļu posmu atjaunošanu šajā gadā. “Tiks atjaunots ceļš līdz Draudzes kapiem, kas jau tagad iesākts, kur noņemts asfalta segums, tiks atjaunota Daugavas iela Jersikā un Vītolu iela Upeniekos – būs gan divkāršā apstrāde, gan grants seguma sakārtošana. Rožupē atjaunosim Babru, Vilmeniešu ceļu, kur asfalts ir likts pirms 45 gadiem, kur katru gadu labojam. Rudzātos – Parka ielu un Varoņu ielu,” stāsta Līvānu novada domes priekšsēdētājs Andris Vaivods.
Vietvarā informē, ka dažviet tiks veikta dubultā virsmas apstrāde, dažviet – liets asfalts, bet būs vietas, kur tiks uzlabots grants segums. Pašvaldība šogad lauku ceļu atjaunošanā plāno apgūt gandrīz vienu miljonu eiro. Tāpat domes vadība mēģina panākt, lai valsts savos plānos iekļauj sliktā stāvoklī esošus valsts ceļus.
“Kopā ar Preiļu novada pašvaldības priekšsēdētāju Āriju Vucānu mēs iesniedzām vienu iesniegumu par ceļu, kur ir ļoti aktuāla situācija, kur uzsākta projektēšana un nākamgad būs asfalta segums,” stāsta Andris Vaivods. “Tas ir ceļš Rožupe – Rimicāni – tā daļa caur Neiceniekiem. Mēs izteicām lūgumu, lai ieliek nākamajās programmās vēl septiņus kilometrus no Rimicāniem līdz Vārkavai.”
Kamēr tiek gaidīts remonts, daudzu autoceļu lietotājiem jārēķinās ar apgrūtinātiem braukšanas apstākļiem, bet lauksaimniekiem un uzņēmējiem – ar regulāriem transporta masas ierobežojumiem. Uz šķīdoņa laiku, lai nestspēju zaudējušie ceļu posmi netiktu neatgriezeniski sabojāti, nekādas atļaujas netiek izsniegtas. Vienīgi operatīvajam un sabiedriskajam transportam, svaigpiena pārvadātājiem, kā arī transportam, kas izved kritušos lopus, šķīdonī ir atļauts braukt bez ierobežojumiem. Transporta masas ierobežojumi šobrīd noteikti uz vairāk nekā 170 valsts ceļu posmiem, tāpat uz daudziem pašvaldību autoceļu posmiem.
Sandra Paegļkalne