Izglītība

Ināra Bojāre,

Līvānu 2vidusskolas bibliotekāre

Novembrī Līvānu 2. vidusskolas skolēni aktīvi izzināja Latvijas vēsturi un kultūru. Projekta “Latvijas skolas soma” atbalstu viņi nolēma izmantot, lai apmeklētu Raiņa muzeju „Berķenele” un noskatītos filmu “Dvēseļu putenis”.

Rainis ir viens no izcilākajiem latviešu dzejniekiem un dramaturgiem, tāpēc 6.a, 6.b un 8. klases skolēni meklēja informāciju, kur var tuvāk iepazīties ar Raiņa dzīvi un daiļradi. Tā kā viņi nebija apmeklējuši Berķeneli, tad 2019. gada 8. novembrī nolēma braukt un iepazīt šo vietu. Tā bija arī iespēja labāk iepazīt Latgales kultūrnovadu.

Raiņa muzeja „Berķenele” ekspozīcija ļāva skolēniem izzināt Raiņa biogrāfijas faktus  gida pavadībā. Pēc Berķeneles viņi brauca uz Raiņa vidusskolu, kas piedāvā nodarbību “Mācības 19. gadsimtā”. Radošajā darbnīcā viņi uzzināja par mācībām 19. gs. skolā – kā skolēni mācījās; cikos cēlās, lai paspētu uz skolu, uzzināja, kā sodīja skolēnus, ja viņi slikti mācījās vai uzvedās.

Nodarbībā skolēni iepazina 19. gs. skolas tradīcijas, mācījās lasīt G.F.Stendera „Bilžu ābeci”, apguva prasmi rakstīt ar spalvu un tinti, rakstīja vēstuli draugam, rakstīja diktātu un uzdeva jautājumus. Gūto pieredzi viņi varēs salīdzināt ar mācību sistēmu šodien, bet 8. klasei gūtās zināšanas noderēs gatavojoties nākošā gada eksāmenam. Ekskursijas laikā iegūto informāciju skolēni varēs izmantot gan literatūras un valodu stundās, gan vēstures un sociālo zinību stundās, kā arī klases stundās.  

Pirmā pasaules kara notikumus, par kuriem tiek runāts vēstures un literatūras stundās, 11., 12. klases skolēni iepazina noskatoties filmu “Dvēseļu putenis”. A.Grīna romāna ekranizējums ir veltījums Latvijas simtgadei, kas skolēniem palīdz labāk izprast rakstnieka daiļradi, vēstures notikumus, cilvēku rīcību un uzvedību kara apstākļos.

Pēc filmas noskatīšanās skolotāja Gunta Pauniņa uzdeva skolēniem domrakstu par tēmu “Pēc filmas “Dvēseļu putenis” noskatīšanās es sapratu, ka …”.

Skolēnu rakstītais apliecina, ka filma skatītājus ir emocionāli bagātinājusi, jo lika daudz ko pārdomāt. Tas izpaudās arī ārēji. Skolēni ievēroja, ka filmas laikā cilvēki netraucēja citiem un nesarunājās savā starpā, bet pēc filmas noskatīšanās gāja projām klusi un domīgi.

11. klases skolēns Vladislavs Savenko domā, ka viņš ir sapratis galveno – karš ir izdzīvošana gan karavīriem, gan parastiem cilvēkiem. Karš ir haoss, kurā cietsirdīgie var parādīt savu spēku, bet labsirdīgie vai nu nomirst vai kļūst cietsirdīgi. Nevar pieļaut, ka karš atkārtojas, jo tad atkārtosies visi notikumi, kuri parādīti filmā.

Attēlā:

Skolēni ar nepacietību gaida, kad varēs rakstīt ar tinti.