Izglītība

Ināra Bojāre,

Līvānu 2. vidusskolas bibliotekāre

Marta sākumā Līvānu 2.vidusskolas 1. un 2. klases skolēni kopā ar audzinātājām Karinu Kivenkinu un Nataļju Skuteli devās izglītojošā ekskursijā uz zinātkāres centru “ZINOO Daugavpils” un Latgales zoodārzu. Brauciena mērķis bija iepazīt zinātnes un inovāciju attīstību Latvijā, Latvijas dabu un kultūrainavu. Skolēni noklausījās gidu stāstījumu, apskatīja izstādi un dzīvnieku kolekciju, piedalījās radošajā darbnīcā.

Gatavojoties braucienam skolēniem tika aktualizēts jautājums par Latvijā sastopamiem dzīvniekiem. Skolēni tika rosināti uz pārdomām “ Kas ir zoodārzs un  kādas ir zoodārza funkcijas? Kas man ir zināms par dažādu dzīvnieku dzīvesveidu?”

Mācību procesā skolēni apguva dažādas tēmas gan dabaszinības, gan mūzikas, gan mākslas jomā. ZINOO centrā skolēniem bija iespēja, praktiski darbojoties, pārbaudīt savas teorētiskās zināšanas un apgūt jaunas zināšanas un prasmes.

ZINOO centra piedāvātajās aktivitātēs skolēni ieraudzīja teorētisku zināšanu praktisku pielietojumu, kas radīja vēl lielāku vēlmi pašiem apgūt un pētīt ko jaunu. Viņi aktīvi līdzdarbojās, lai uzzinātu vairāk par mūziku un arhitektūru no dabaszinību viedokļa.

Viņi mācījās izprast, kādas fiziskas parādības notiek brīdī, kad klausāmies vai radām mūziku. Kāpēc dažādi materiāli rada atšķirīgu skaņu? Kādas zināšanas ir vajadzīgas, lai veiksmīgi uzbūvēt māju?

Zoodārzā skolēni paplašināja zināšanas par dzīvniekiem. Gida stāstījums veicināja  pozitīvas attieksmes veidošanos par dzīvnieku aprūpes nepieciešamību un saudzīgu attieksmi pret dabu. Brauciena laikā skolēniem bija saskarsme ar dažādu profesiju pārstāvjiem - šoferi, gidu, administratoru. Viņi uzzināja, ar ko nodarbojas arhitekts, inženieris, biologs, asistents.

Daloties iespaidos par piedzīvoto, 1. klases skolēni ar aizrautību stāstīja, kā viņi sēdēja uz naglu krēsla, uz krēsla no caurulēm, cik interesanti bija vērot, kā rodas skaņa klavierēs, kā arī diskutēja viens ar otru par ūdeni, kas “tecēja uz augšu”.  Skolēni atzīmēja, ka bija interesanti pašiem visu izmēģināt un izglītojošās nodarbības laikā uzcelt savu debesskrāpi, kas stāvēja un nekrita.

Skolēni kā visinteresantākos dzīvniekus minēja surikātus, pērtiķus, ķirzakas, mazās žņaudzējčūskas. Viņi bija pozitīvi pārsteigti, ka tik tuvu var apskatīt katru no zoodārza iemītniekiem. Skolēni izteica savu nožēlu, ka cilvēku neapdomātas rīcības dēļ, ir apdraudētas daudzas dzīvnieku sugas.

2. klases skolēni saka, ka ZINOO centrā viņiem patika būvēt mājas, bet bija bail, ka tās sagāzīsies. Aktivitāte “Zemestrīce” likās jautra un aizraujoša. Viņi ir daudz uzzinājuši par dzīvniekiem. Iespaidīgs izrādījās milzu dinozaurs. Biedējošas viņiem likās čūskas, bet smieklīgi – surikāti.

Ieguvums ir tas, ka zoodārza apmeklējums skolēniem palīdz izprast dzīvnieku klasifikācijas jēdzienus (pērtiķveidīgie, grauzēji u.c.) un iztēloties to uzvedību un paradumus, lasot enciklopēdijas  par dzīvniekiem. Tādēļ pēc ekskursijas tika organizēta dzīvnieku izpēte no dažādām enciklopēdijām. Grupās skolēni veidoja interesanto faktu “špikeri” par dzīvniekiem. To prezentējot skolēni centās pārsteigt pārējos ar informāciju, kas nav vispārzināma.