Izglītība

Jolanta Ļubka – Tarasova,

Rudzātu vidusskolas bioloģijas un ķīmijas skolotāja

Ik gadu Latvijas Universitātes Bioloģijas fakultāte rīko lekciju un praktisko nodarbību ciklu “Jauno biologu skola”. Šogad projekta “Skolas soma” ietvaros mūsu skolas skolēni: Sindija Kudrjavceva, Dāvids Rubens un Lāsma Neiceniece apmeklēja lekcijas un praktiskās nodarbības Jauno biologu skolā par molekulārās bioloģijas, ģenētikas un mikrobioloģijas tēmām. Dotās nodarbības deva skolēniem padziļinātu izpratni par zinātnes un tehnoloģiju attīstību mūsdienās, to izmantošanu pētniecībā un medicīnā.

Dāvids Rubens (11.klase): Nodarbību laikā tika apskatītas sekojošas tēmas: ģenētiskās slimības, baktēriju uzbūve un forma, molekulārā bioloģija (DNS un RNS), mikrobioloģija, cilvēka ģenētiskā materiāla pārveidošana. Iegūtas zināšanas un prasmes pielietojamas gan gatavojoties bioloģijas valsts olimpiādei, gan izvēloties nākotnes profesiju. Iegūtās prasmes un praktiskās iemaņas plaši tiek izmantotas medicīnā un zinātniskajos pētījumos. Piemēram, praktiski uzzinājām kā pētīt baktērijas gaismas mikroskopā, kā noteikt to formu, kā audzēt baktēriju kultūru Petri platēs. No mūsdienās aktuālākajām tēmām plaši tika analizēta cilvēku iejaukšanās sava ģenētiskā materiāla pārveidošanā, kas var tālāk izraisīt nelabvēlīgas mutācijas.

Lāsma Neiceniece (12.klase): Lekcijā guvu plašākas zināšanas par ģenētiskajām saslimšanām. Laboratorijas darbā pētīju atšķirības starp grampozitīvām un gramnegatīvām baktērijām. Iegūtās zināšanas un prasmes rīkoties ar laboratorijas aprīkojumu noderēs ne tikai piedaloties valsts bioloģijas olimpiādē, bet arī turpmākajās mācībās, ko iespējams saistīšu ar bioloģiju. Šajās nodarbībās var iepazīties ar LU DAC centru un uzdot dažādus jautājumus bioloģijas fakultātes studentiem.

Sindija Kudrjavceva (10.klase): Jaunā biologu skolas nodarbība bija noderīga ne tikai tiem, kas vēlas saistīt savu nākotnes profesiju ar bioloģiju, bet arī tiem, kas vēlāk studēs medicīnu. Šajās nodarbībās es guvu plašāku ieskatu baktēriju daudzveidībā un to uzbūves īpatnībās. Ļoti patika laboratorijas darbs, kur noteicām baktērijas. Gūtās zināšanas par iedzimtajām ģenētiskajām slimībām man noderēs turpmāk gatavojoties bioloģijas olimpiādēm.

Paldies projektam “Skolas soma” par iespēju mūsu skolas skolēniem apmeklēt dotās nodarbības, kā arī paldies viņu vecākiem par sapratni un atbalstu.